Tuesday 31 January 2017

MINGGU KARYAWAN MTI (TINGKATAN 2)

CERPEN: PENGALAMAN SERAM DI ASRAMA

Oleh: Sharul Ramadhan, Deni, Ariffin, Hafiz Rahim, Hakim


Pada suatu malam, Deni Kurniawan sedang melipat baju di aras tiga asrama. Tiba-tiba, Deni ternampak bayangan hitam sedang di hadapan Deni. Pada mulanya Deni menyangkakan itu adalah Sharul Ramadhan, tetapi apabila disiasat, ketika itu Sharul Ramadhan berada di aras satu asrama.

Keesokan harinya, Hakim, Wisam dan Razin sedang berbual-bual di hadapan surau pada jam 12.00 tengah malam. Sedang mereka seronok berbual-bual, mereka ternampak sepasang tangan sedang membuka tingkap di belakang asrama. Hakim dan Wisam memberanikan diri untuk menyiasat. Razin berasa ketakutan, lalu bergegas ke bilik untuk tidur. Hakim dan Wisam bertembung dengan lembaga disebalik pintu di tempat makan.

Selang beberapa hari kemudian, Acap ingin mengejutkan Hakim bangun dari tidurnya. Dia ingin meminta Hakim menemaninya pergi ke tandas. Ketika itu, Acap ternampak kelibat seseorang sedang berlari menembusi dinding. Hakim yang terpinga-pinga bangkit dari tidur, ternampak susuk seorang budak lelaki yang sedang duduk di tepi katilnya. Hakim terkejut. Mereka berdua ketakutan dan tidak dapat tidur pada malam itu.

Pengajaran cerita ini adalah kita perlu berasa takut kepada Allah Taala sahaja dan janganlah kita takut kepada syaitan. Kita perlu meningkatkan ilmu agama kita dan memperbaiki amalan kita.

No comments:

Post a Comment