Tuesday 31 January 2017

MINGGU KARYAWAN MTI (TINGKATAN 2)

CERPEN: MISTERI PERKUBURAN CINA
Oleh: Haikal, Amirul, Razin, Shaman, Sharul


Pada malam Sabtu yang lepas, Adib pergi ke Negeri Sembilan untuk melawat kawannya yang sakit. Setelah pulang dari hospital, Adib telah mengambil keputusan untuk melalui jalan alternatif yang agak gelap dan sunyi.

Apabila menghampiri kawasan perkuburan cina lama, Adib berasa tidak sedap hati dan bulu romanya mula meremang. Semasa betul-betul melalui kawasan perkuburan, Adib perasan keretanya menjadi agak berat. Adib menoleh ke belakang dan mendapati seorang perempuan berbaju kotor dan berambut panjang sedang duduk di tempat belakang keretanya. Adib berasa takut. Dia segera membaca ayat Al-Quran. Seketika kemudian, dia menoleh ke belakang lagi. Makhluk itu sudah tiada dan keretanya kembali menjadi ringan. Dia meneruskan perjalanan seperti biasa.

Setibanya di rumah, Adib segera masuk ke dalam biliknya. Ibu Adib kehairanan tapi dibiarkan anaknya itu kerana pada anggapannya Adib sedang keletihan. 

Keesokan paginya, ibu Adib melihat wajah anaknya pucat lesi. Bimbang akan anaknya, ibu Adib bertanya apa yang berlaku. Adib menceritakan semua kepada ibunya. Ibu Adib segera membawa Adib berjumpa Ustaz Amirul. Ustaz Amirul menasihati Adib supaya mendekatkan diri kepada Allah S.W.T. Dia juga membekalkan air yasin untuk memulihkan semangat Adib. Sejak dari peristiwa itu, Adib berusaha untuk menjadi hamba Allah yang bertaqwa.

No comments:

Post a Comment