Saturday 14 January 2017

KEBURUKAN TELEFON BIMBIT


Oleh: Al-Hafiz, Abu, Danish, Zarrief, Ejaz, Zubair, Adam (Tingkatan 1, MTI)

Bismillahrirrahmannirrahim
Assalamualaikum w.b.t.


Dewasa ini, ramai pelajar memiliki telefon bimbit. Namun begitu, majoriti daripada mereka menggunakan telefon bimbit untuk perkara yang sia-sia. Justeru, kami ingin membentangkan beberapa keburukan telefon bimbit, antaranya adalah seperti yang berikut:

1) Boleh menyebabkan mata kita menjadi rabun. 

2) Jika pengurusan masa tidak teratur seperti kurang tidur dan tidak makan akibat bermain telefon bimbit, hal ini akan menyebabkan kesihatan kita akan terjejas.

3) Dengan adanya telefon bimbit, kita malas untus belajar. Kita juga akan hilang tumpuan untuk mengulangkaji pelajaran.

4) Sejak akhir-akhir ini, banyak kes yang melibatkan letupan telefon bimbit akibat menggunakannya ketika ia sedang dicas.

5) Pelajar bawah umur amat tidak digalakkan untuk menggunakan telefon bimbit. Mereka masih mentah untuk menilai baik dan buruk sesuatu perkara.

6) Pelajar akan cenderung untuk lalai untuk mendirikan solat. Jika dia bersolat, akan dilakukan sambil lewa kerana lebih berminat untuk menghadap telefon bimbit.

7) Jika kita gemar mendengar lagu dengan menggunakan earphone yang disambung ke telefon bimbit, berpotensi untuk menyebabkan masalah pendengaran.

8) Jika kita menggunakan telefon bimbit ketika kita menunggang basikal, menunggang motosikal atau memandu kenderaan, boleh menyebabkan kemalangan.

Sekian sahaja pandangan dari kami. Kami berharap pelajar tidak menyalahgunakan penggunaan telefon bimbit, dan gunakanlah untuk kebaikan. 

Terima kasih.

No comments:

Post a Comment