Tuesday 10 January 2017

CARA-CARA UNTUK MENGATASI MASALAH KECURIAN/KEHILANGAN DUIT DI ASRAMA

Oleh: Arifin, Hafiz, Shahrul, Deni, Iskandar (Tingkatan 2, MTI)

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum w.b.t.


Setiap kali pelajar dihantar pulang ke asrama, ibu bapa atau penjaga akan memberikan sejumlah wang kepada pelajar sebagai bekalan untuk berdikari tanpa perlu meminjam daripada rakan-rakan yang lain. Kehilangan duit sering berlaku di asrama pelajar terutama sekali pada waktu malam. Justeru, pelbagai cara perlu dibincangkan untuk mengatasi dan mencegah kes kecurian/kehilangan duit para pelajar. 

Berikut adalah beberapa cara yang boleh dipraktikkan oleh para penghuni asrama bagi mengelakkan wang anda hilang atau dicuri oleh orang yang tidak bertanggungjawab.

1) Tidak Cuai
Kita hendaklah sentiasa berhati-hati dan tidak cuai untuk menjaga wang yang telah diberikan ibu bapa atau penjaga. Kita hendaklah tidak meletakkannya di merata-rata tempat, yang mana rakan-rakan boleh nampak wang tersebut.

2) Simpan di Tempat yang Selamat
Kita perlu menyimpan wang tersebut di tempat yang tersembunyi, selamat dan tidak ketahui oleh rakan-rakan asrama.

3) Meminta Bantuan Guru
Selain daripada itu, pelajar-pelajar digalakkan untuk meminta bantuan guru-guru seperti guru kelas, guru disiplin dan guru bertugas untuk menyimpan wang saku.

4) Tidak Memberitahu Rakan-rakan
Pelajar juga perlu mengelakkan diri daripada memberitahu rakan-rakan tentang jumlah yang berada dalam simpanan kita. Jangan cepat mempercayai rakan-rakan tanpa mengetahui asal-usul mereka yang sebenar.

5) Saling Memperingatkan dan Nasihat-Menasihati
Di samping itu, pelajar boleh menasihati diri sendiri dan rakan-rakan yang lain tentang keburukan mencuri. Allah S.W.T. amat menegah perbuatan mencuri hak orang lain. Oleh itu, kita perlu sentiasa berdoa agar Allah S.W.T. sentiasa mengawal diri kita dan rakan-rakan yang lain dari perbuatan yang keji terutama sekali mencuri serta melindungi keselamatan diri dan harta benda kita semua.

Akhirulkalam, kita sebagai umat Islam dan juga hamba Allah, kita hendaklah melakukan apa yang diperintahkan dan hendaklah meninggalkan segala larangan-Nya. Hukum mencuri adalah haram. Sekiranya kita mengambil hak orang lain, akan menyebabkan pelajar tersebut tidak mempunyai wang untuk membeli barang keperluan. Kita sebagai pelajar di sekolah tahfiz perlu menjadi contoh kepada remaja-remaja lain di luar sana.

Sekian terima kasih.


No comments:

Post a Comment