Tuesday 10 January 2017

LANGKAH CADANGAN BAGI MEMPERBAIKI AKHLAK REMAJA

Oleh: Hakim, Idham, Iman dan Daniel (Tingkatan 2, MTI)


Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum w.b.t.



Sikap menghormati ibu bapa, guru-guru, orang lebih dewasa, rakan-rakan sebaya dan kanak-kanak kecil seakan terhakis di kalangan remaja pada masa kini. Masalah keruntuhan akhlak remaja juga semakin merunsingkan. Seharusnya perkara ini tidak boleh dipandang remeh oleh semua pihak. Kita perlu sama-sama berganding bahu bagi mengatasi masalah ini. 

Di kesempatan ini, kami ingin mencadangkan beberapa langkah yang boleh diambil oleh diri kami sendiri dan rakan-rakan seperjuangan bagi memperbaiki akhlak kita sebagai remaja.

1- Langkah pertama - Kita perlu menjaga adab dari segi percakapan dan kelakuan kita. Kita perlu berfikir dahulu sebelum membuat sebarang tindakan. Pastikan tindakan yang kita ambil adalah sopan dan berlandaskan syariat Islam. Contohnya, menjaga adab berkata-kata ketika bercakap dengan guru-guru dan rakan-rakan ketika berbual.

2- Langkah kedua - Kita hendaklah sentiasa menghormati orang di sekeliling kita sama ada ibu bapa, guru-guru, warga emas, rakan-rakan dan kanak-kanak. Tunjukkan rasa hormat dengan menggunakan bahasa pertuturan yang elok apabila berbual dengan mereka. Kita juga tidak menggunakan sebarang kekasaran dalam pergaulan kita bersama mereka.

3- Langkah ketiga - Kita hendaklah sentiasa mengingati Allah S.W.T. yang telah memberi peluang kepada kita untuk bernafas dunia ini. Sentiasa lembutkan lidah dengan berzikir agar kita dapat mengurangkan percakapan dan perbuatan yang tidak berfaedah.

4- Langkah keempat - Kita perlu menjaga batas pergaulan antara lelaki dan perempuan. Kita perlu menjaga aurat seperti yang telah ditetapkan oleh Allah S.W.T.

5. Langkah kelima - Sentiasa menjaga solat lima waktu sehari semalam serta perkara-perkara wajib yang telah diperintahkan oleh Allah Taala. Selain itu, kita perlu menambah amalan-amalan sunat bagi membentuk jati diri sebagai orang Islam yang bertakwa.

6. Langkah keenam - Sentiasa bersabar apabila diuji oleh keadaan persekitaran. Contohnya, jika ada rakan mengejek, sebagai remaja yang berakhlak mulia, kita tidak akan bertindak melulu seperti bertumbuk dan sebagainya. Sebaliknya, kita akan cuba menasihati rakan dengan sopan dan penuh kesabaran. 

7. Langkah ketujuh -Bijak memilih kawan. Dalam dunia remaja, pengaruh rakan sebaya amat kuat dalam membentuk peribadi kita. Jika kita ingin menjadi orang yang baik, kita hendaklah sentiasa bergaul dengan pelajar yang baik dan berakhlak mulia.  

Demikian sahaja cadangan kami bagi memperbaiki akhlak remaja. Pepatah melayu lama ada mengatakan:

         "Yang kurik itu kundi, yang merah itu saga. Yang baik itu budi, yang indah itu bahasa."

Semoga perkongsia kami ini dapat memberi manfaat kepada para pembaca. Doakan kami dapat istiqomah dalam memperbaiki akhlak kami dan seterusnya dapat menjadi orang yang berjaya di dunia dan di akhirat.





No comments:

Post a Comment